domingo, 30 de septiembre de 2012

What a lot of suffering is caused !!


The Evidence is Coming In: 

The CDF was Right on Gay Parenting





  • Earlier this year, in Faith magazine, I asked this question: “Are ‘gay rights’ now the most prominent defining issue delineating—at least in Europe and the US—the gulf between the Catholic Church and the modern world?” 
  • This was a rhetorical question inviting the answer, yes: and in the months that followed, I have, it seems to me, been proved right. 
  • Related issue after related issue has arisen in public life, in Parliament and in the courts of law, both national and international: here in the United Kingdom, both North and South of the border, the debate has centered on the issue of gay marriage: so I don’t apologize for returning to the subject yet again, so soon after writing about Nick Clegg’s accusation that those opposed to it are bigots.

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Is there hope for our culture post-revolution?


Strange Bedfellows: The Church and Secular Social Scientists on the Harmful Consequences of the Sexual Revolution




G. K. Chesterton wrote in his 1908 classic Orthodoxy, “The unpopular parts of Christianity turn out when examined to be the very props of the people.” The outer crust of Christian reality is a moral sternness that seems ugly, but makes possible “pagan freedom.”  Neo-pagans wishing to excise those outer morals have brought on themselves “despair within.”
This is one of the central paradoxes of Mary Eberstadt’s new book Adam and Eve After the Pill: Paradoxes of the Sexual Revolution. The sexual revolution made possible by modern, more reliable contraception came with promises of a world that was emancipated, free-spirited, and happy. Instead, everywhere embraced, the revolution has brought a shrinking, aging general population, scores of abused, abandoned, and aborted children, and unhappiness for men and—most strikingly—for women.  The despair is within, but its ugly fruits are everywhere to be seen in anecdotal form and even in the hard data of thoroughly secular social scientists.
What does the data say?
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Garmany - "Pay to pray": of course, there is a broader question of whether the German church tax system is a good thing or not


Are the German Bishops Just Greedy?


BY JIMMY AKIN


  • That's certainly the impression you would get from some discussing a recent decree issued by the German bishops' conference.
  • It's being characterized as a "pay to pray" policy, whereby the Church will deny you the sacraments if you don't give it money.
  • One news source headlined the story "German Bishops To Catholics: Pay Up Or Die Without Absolution."
  • That seems to be about as misleading a headline as you could want, because the decree in question expressly refers to the possibility of people receiving the final sacraments.
  • But let's look at the matter . . .

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ENCUENTRO FE Y CULTURA


Próximo 'Diálogo por la paz en México', 

en el marco del Atrio de los Gentiles


Ofrecemos a los lectores el artículo de nuestro colaborador habitual, el obispo de San Cristóbal de Las Casas, México, quien pone como ejemplo de diálogo el próximo encuentro que se tendrá en este país con el tema de la paz.
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El Papa Benedicto XVI, en su encíclica Caritas in veritate, dice claramente: La religión cristiana y las otras religiones pueden contribuir al desarrollo solamente si Dios tiene un lugar en la esfera pública, con específica referencia a la dimensión cultural, social, económica y, en particular, política. La doctrina social de la Iglesia ha nacido para reivindicar esa carta de ciudadanía de la religión cristiana. La negación del derecho a profesar públicamente la propia religión y a trabajar para que las verdades de la fe inspiren también la vida pública, tiene consecuencias negativas sobre el verdadero desarrollo. La exclusión de la religión del ámbito público, así como el fundamentalismo religioso por otro lado, impiden el encuentro entre las personas y su colaboración para el progreso de la humanidad. La vida pública se empobrece de motivaciones y la política adquiere un aspecto opresor y agresivo. Se corre el riesgo de que no se respeten los derechos humanos, bien porque se les priva de su fundamento trascendente, bien porque no se reconoce la libertad personal. En el laicismo y en el fundamentalismo se pierde la posibilidad de un diálogo fecundo y de una provechosa colaboración entre la razón y la fe religiosa. La razón necesita siempre ser purificada por la fe, y esto vale también para la razón política, que no debe creerse omnipotente. A su vez, la religión tiene siempre necesidad de ser purificada por la razón para mostrar su auténtico rostro humano. La ruptura de este diálogo comporta un coste muy gravoso para el desarrollo de la humanidad” (No. 56).
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España - CUESTIONES CONTROVERTIDAS (Profesionales por la ëtica)


Educación para la Ciudadanía en España
20 CUESTIONES CONTROVERTIDAS




Índice

I. Educación para la Ciudadanía en Europa
1. ¿Qué se entiende, en el contexto de las recomendaciones del Consejo de Europa, por “Educación para la Ciudadanía”?.................................................. 1
2. ¿Está presente la “Educación para la Ciudadanía” en todos los países de la Unión  Europea?.................................................................................................. 1
3. ¿En qué niveles educativos se imparte “Educación para la Ciudadanía”?... 1
4. ¿De cuántas horas lectivas consta “Educación para la Ciudadanía” en el resto de países de la Unión Europea? ................................................................ 1
5. ¿Cuáles son los objetivos de “Educación para la Ciudadanía” en la Unión Europea? .-----..................................................................................................... 2
6. ¿Qué conclusiones podemos extraer del análisis de la impartición de “Educación para la Ciudadanía” en los diversos países de la Unión Europea? 2


II. La aplicación española de Educación para la Ciudadanía

7. ¿Cuándo y cómo se implanta la Educación para la Ciudadanía en España?.4
8. Hasta la implantación de Educación para la Ciudadanía ¿no formaba parte del currículo la promoción de los valores personales y sociales?..................... 4
9. ¿Se implantó Educación para la Ciudadanía en España con el acuerdo de todos los agentes educativos y sociales? ............................................................ 4
10. ¿Cuáles fueron las razones principales para oponerse al desarrollo español de Educación para la Ciudadanía? .................................................................... 5
11. ¿Qué conflicto de derechos origina la obligatoriedad de esta asignatura?. 5
12. ¿Qué estableció el Tribunal Supremo sobre la asignatura de Educación para la Ciudadanía? ............................................................................................ 5
13. ¿Cómo se plasma en los actuales manuales de Educación para la Ciudadanía el carácter adoctrinador de la asignatura?.................................... 6


III. La propuesta del Partido Popular sobre Educación para la Ciudadanía

14. ¿Qué cambios fundamentales, respecto a los reales decretos socialistas, presenta el Real Decreto 1190/2012, de 3 de agosto elaborado por el Partido Popular?............................................................................................................... 9
15. ¿Qué textos indican que la nueva formulación de Educación para la Ciudadanía sigue constituyendo una moral de Estado? ................................... 9
16. ¿Qué textos de la nueva formulación de Educación para la Ciudadanía indican que pretende formar las conciencias de los alumnos? .......................10
17. ¿Qué textos indican que la nueva formulación de Educación para la Ciudadanía pretende modificar y evaluar comportamientos de índole moral?.11
18. ¿Siguen vigentes en el actual curso escolar 2012/13 las actuales asignaturas de Educación para la Ciudadanía? ....................................................................13
19. ¿Se han modificado, para este curso escolar, alguno de los objetivos, contenidos o criterios de evaluación de las asignaturas de Educación para la Ciudadanía? ........................................................................................................13
20. ¿Han sufrido alguna modificación los manuales, calificados algunos de ellos como ‘adoctrinadores’ por el Ministro de Educación, utilizados para impartir hasta la fecha Educación para la Ciudadanía? ..................................13


Jean-Jacques Rousseau n’a cessé d’être l’objet de malentendus. La célébration du tricentenaire de sa naissance les dissipera-t-elle enfin ?


Jean-Jacques Rousseau, un moderne antimoderne


par Alain de Benoist


Annexé par la Révolution française, dénoncé aussi bien par les contrerévolutionnaires que par les libéraux, Jean-Jacques Rousseau n’a cessé d’être l’objet de malentendus. La célébration du tricentenaire de sa naissance les dissipera-t-elle enfin ?
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On a constamment accusé Rousseau de prétendre que la société n’est pas l’état naturel de l’homme et qu’il convient d’en revenir à l’état de nature, conçu comme une sorte d’âge d’or ou de paradis perdu. C’est un contresens total. Non seulement Rousseau ne prône aucun retour à l’état de nature, mais il affirme explicitement le contraire. Le passage de l’état de nature à l’état civil est pour lui irréversible.
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Il y a tout juste un siècle, le 11 juin 1912, Maurice Barrès prononçait à la Chambre des députés un discours dans lequel il dénonçait solennellement la commémoration nationale du bicentenaire de la naissance de Jean-Jacques Rousseau, auteur qu’il avait pourtant chéri et célébré dans sa jeunesse. LeContrat social, dira-t-il plus tard, est « profondément imbécile », et son auteur un « demi-fou ». Au siècle précédent, Joseph de Maistre, pour ne citer que lui, avait déjà donné le ton en déclarant que Rousseau « ne s’exprime clairement sur rien » et que tous ses écrits sont « méprisables ». Charles Maurras, de même, n’aura de cesse de s’en prendre au « misérable Rousseau ».
Modèle même du « prince des nuées » aux yeux des contre-révolutionnaires, Rousseau ne trouvera pas non plus grâce aux yeux des libéraux, qui voient en lui l’inspirateur de la part la plus contestable de la Révolution française. Cette assimilation s’appuie sur la popularité du Contrat socialauprès des révolutionnaires et sur le transfert solennel au Panthéon des cendres de son auteur, le 15 octobre 1794. Mais elle en dit plus long sur l’influence de la Révolution sur l’interprétation de Rousseau que sur l’influence de Rousseau sur la Révolution.
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Lire ici: www.lespectacledumonde.fr/

sábado, 29 de septiembre de 2012

HOW AND WHY ESTONIA EMBRACED AUSTERITY


ESTONIA: A CASE STUDY 

RYAN BOURNE 


 Estonia provides a clear case-study of a country which has fully embraced austerity within a fixed exchange rate structure.
 An unsustainable boom between 2004 and 2007 began unravelling as Nordic banks tightened lending conditions due to concerns about private sector debt levels, and this was exacerbated by the 
international crisis in 2008.
 Faced with an economic crisis and shrinking tax revenues, the IMF forecast that Estonia would have a budget deficit of more than 10% of GDP in 2009 on unchanged policies. 
 With many private sector debts denominated in euros and a political commitment to joining the euro currency, Mr. Jürgen Ligi took the helm at the Ministry of Finance. 
 He cut government spending drastically, explaining that the surging revenue growth during the boom (2000-2007) had resulted in pro-cyclical expend 
 Unable to devalue its exchange rate, the only way to eliminate the current account imbalance and improve competitiveness was through internal devaluation. 
 In all two-thirds of the consolidation was done on the expenditure side and onethird on the revenue side. The scale of the Estonian cuts meant a decline in total nominal spending between 2008 and 2010 of 10%. 
 This did, of course, weaken output in the short term. Combined with the global downturn, unemployment peaked at around 20% in early 2010. 
 But since then, on several measures the Estonian programme appears relatively successful: 
 unemployment has fallen back to just over 10% today  the government met its deficit target – 
it never exceeded 3% of GDP – and was back in surplus by 2010  the economy rebounded with 3.3% growth in 2010 and 8.3% growth in 2011. 


Read more: www.cps.org.uk



Estonia proves that it’s possible to cut spending 

and continue to grow

RYAN BOURNE

THE on-going Eurozone crisis proves all those who highlighted the design flaws of the single currency were right. They said it would be impossible to maintain common competitiveness between disparate economies like Germany and Greece without fiscal transfers. The result would be significant and damaging imbalances. This was not inevitable, but it was always unlikely the Southern European states would achieve the lasting structural reforms required to make it work. So it proved.
The Spanish austerity measures announced yesterday, for example, highlight how the Southern countries are now belatedly undertaking internal devaluation policies to try to restore competitiveness. But the political failure to liberalise during the good years has meant that these are proving excruciatingly painful. The scale of the adjustment required is economically damaging and politically toxic for national governments and the European project.
In this context, it has proven easy for many Keynesian economists to use the example of the Southern European countries to suggest that austerity in the wake of the downturn is always “self-defeating”. We have a “demand problem”, they say, and the public finances and ballooning debts can only be sorted once growth returns.
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Read more: www.cityam.com/

La montée des nationalismes provoquée par la crise ressemble-t-elle à ce qui s'est passé après la grande dépression ?




La montée des nationalismes provoquée par la crise ressemble-t-elle à ce qui s'est passé après la grande dépression ? Une comparaison pas si absurde.


Après StalingradD-Day et La chute de Berlin, l'historien britannique Anthony Beevor va publier le 11 octobre un livre monument sur la Seconde Guerre mondiale (chez Calmann-Lévy). 

Une oeuvre globale et majeure, dont Le Point rendra compte prochainement. 

Or récemment, au cours d'un déjeuner à Londres, Beevor a raconté qu'à sa grande surprise, lorsqu'il s'est rendu il y a quelques semaines aux Pays-Baspour faire la promotion de ce livre, le ministre des affaires Étrangères lui a demandé s'il accepterait de participer à un colloque sur le thème "Deuxième Guerre mondiale et crise de l'eurozone, similitude et différences"..


Lire ici: www.lepoint.fr

Rémi Brague: un véritable philosophe et un grand historien de la pensée et de la culture


Rémi Brague, une voie romaine



Jusqu’ici, Rémi Brague refusait d’être présenté en « philosophe », préférant le titre de « professeur de philosophie » à l’université Ludwig-Maximilian Universität de Munich et à l’université Paris I Panthéon-Sorbonne où il enseignait l’histoire de la philosophie, en convoquant des figures de la pensée médiévale.

Membre de l’Institut, le tout jeune retraité vient de recevoir le « Prix Ratzinger 2012 », l’équivalent d’un prix Nobel en théologie ; membre du jury, le cardinal Ruini souligne combien Brague est « est à la fois un véritable philosophe et un grand historien de la pensée et de la culture, qui unit à la force spéculative et à la vision historique une foi chrétienne et catholique profonde et explicite, sans complexes. »


Lire ici: www.itinerarium.fr/



Rémi Brague : “nous ne sommes peut-être qu’au tout début du christianisme”




Le mensuel italien “Les 30 jours” produit un entretien avec l’éminent philosophe Rémi Brague, membre de l’Académie catholique de France. Un entretien détonnant, où ce dernier distingue notamment les “chrétiens” qui croient au Christ des “christianistes“, qui défendent la civilisation chrétienne et la positivité de son histoire – sans toutefois, précisons-le, les opposer frontalement. Parce que le christianisme “traverse les civilisations“, plutôt que n’en est prisonnier. Une hypothèse intéressante, mais discutable.
Notre-Dame de Paris, par Vivien Hoch
C’est dans son livre Europe. La voie romaine – traduit en quinze langues – de 1992, que Rémi Brague introduit la distinction que l’on connaît entre chrétiens et “christianistes”, à savoir entre ceux qui croient au Christ, et ceux qui défendent la civilisation chrétienne – ce qui peut aller ensemble. Mais Rémi Brague distingue toutefois les deux, et appelle les chrétiens à se recentrer sur leur salut en Jésus-Christ, laissant choir un peu “les choses de ce monde”.

Lire l´entretien: www.30giorni.it

Read more: www.itinerarium.fr

Religious Liberty Allows ‘Voice of Faith to Function as the Conscience of Society’


Cardinal Donald Wuerl of Washington presented Dignitatis Humanae, the Second Vatican Council’s “Declaration on Religious Freedom,” as an essential guide



by JOAN FRAWLEY DESMOND


 Cardinal Donald Wuerl warns against the rising dominance of a ‘monolithic secular point of view’ and offers Dignitatis Humanae, the groundbreaking Vatican II document, as an antidote.


Amid attacks on religious liberty at home and abroad, Cardinal Donald Wuerl of Washington presented Dignitatis Humanae, the Second Vatican Council’s “Declaration on Religious Freedom,” as an essential guide to a renewed defense of the “first freedom” and to religion’s culture-forming role in the public square.


As the Church prepares for the 50th anniversary of the Second Vatican Council, a Georgetown University conference, “Catholic Perspectives on Religious Freedom,” offered a forum for the cardinal and scholars to celebrate the groundbreaking document that formally affirmed the Church’s commitment to full respect for the rights of conscience and religious freedom.

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Pope urges young Muslims and Christians in the Middle East to build peace together


The Pope seems to be connecting with the Muslim world in a way that no other world leader has.






www.romereports.com/

Lebanon’s secret


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So what did the Pope have to say in Lebanon, the only country in the Middle East where Christians and Muslims live in relative harmony?

The kernel of his message was contained in an ambitious speech in the presidential palace to politicians and religious leaders. 

His ideas challenged not only the fragile society of Lebanon, but also – perhaps even more so – the wealthier and more peaceful societies of the West. 

Here are the main points.

(1) With its kaleidoscopic array of political parties, Muslim sects, and Christian denominations, Lebanon must be one of the most diverse societies on earth. But, said the Pope, unity is not the same as uniformity. Social cohesion is possible – but only if there is “unstinting respect for the dignity of each person”. Human dignity cannot be taken for granted. It requires “openness to transcendence” – a assumption which is often denied in the West.

(2) Religious freedom is the basis of all other freedoms. “The freedom to profess and practise one’s religion without danger to life and liberty must be possible to everyone. The loss or attenuation of this freedom deprives the person of his or her sacred right to a spiritually integrated life. What nowadays passes for tolerance does not eliminate cases of discrimination, and at times it even reinforces them.”

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“It’s the spending, stupid!” Or, is our problem actually stupid spending?


Who Spends Wisest?

The financial and economic meltdown of 2008 was preceded by large increases in government spending and monetary inflation that artificially lowered interest rates. Those interventionist policies fueled massive capital malinvestment, including housing and credit bubbles, all of which culminated in the greatest economic bust in 80 years. Our rulers’ response has been—you guessed it—large increases in government spending and monetary inflation that artificially lowered interest rates. They think (with apologies to James Carville), “It’s the spending, stupid!” Or, is our problem actually stupid spending?
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Read more: www.visionandvalues.org

Respect for conscience and conscientious objection is being eroded in the medical profession.


What lies beyond conscience?



A court last week ruled that the state of Illinois cannot force pharmacists to sell the morning-after pill against their consciences. It was a important win for health professionals.

This rule was particularly iniquitous. In 2005, Illinois Governor Rod Blagojevich (now serving time in a federal jail for attempting to sell President Obama’s vacant Senate seat) issued an “emergency rule”. It decreed that pharmacies must fill prescriptions for drugs, including the morning-after pill. “No delays. No hassles. No lecture. Just fill the prescription,” was the Governor’s decree. It became a final administrative rule later that year.
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If moral questions cannot be settled through reasoned debate, they will have to be settled on arbitrary grounds by the power of the state. What shape this will take is impossible to predict. But if we accept this principle of moral nihilism we shall surely end up as prisoners in the foetid darkness of Mordor. In the eloquent words of someone who lived there, Hermann Göring, “I have no conscience. Hitler is my conscience.”

USA: La selección de sexo genera ingresos de al menos 100 millones de dólares al año


EL NEGOCIO DE LA SELECCIÓN DE SEXO EN ESTADOS UNIDOS, “EUGENESIA DE ALTA TECNOLOGÍA”


Clínicas estadounidenses ofrecen el diagnóstico genético preimplantacional para seleccionar niñas, cuya búsqueda por parte de padres que buscan un “equilibrio familiar” triplica la de varones
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Un procedimiento originalmente diseñado para prevenir enfermedades genéticas se ha convertido en Estados Unidos en un negocio espectacular. Se trata del diagnóstico genético preimplantacional (DGP), que permite hacer unaselección del sexo y que especialistas en fertilidad ofrecen a los padres para seleccionar niñas.
Estados Unidos es uno de los pocos países en el mundo que permite esta técnica para la selección del sexo y, a diferencia de lo que sucede en China y la India, donde las niñas son rechazadas, los estadounidenses se decantan por elegir chicas y su búsqueda por parte de los padres triplica la de los varones, según informa Diario Médico.
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Chile presenta, a mi juicio, una patología muy seria de sentido vital. Podemos decir que hay un problema con la madre simbólica del país. ¿De dónde venimos, a dónde vamos?


CHILE, SOCIEDAD VAGABUNDA SIN MADRE


Escribe Sergio Melnick: “Bachelet y la Concertación sólo hablan de derechos, nunca de responsabilidades: el camino de la perdición de una sociedad”.
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Chile presenta, a mi juicio, una patología muy seria de sentido vital. Podemos decir que hay un problema con la madre simbólica del país. ¿De dónde venimos, a dónde vamos? Ese es el eje indefinido de nuestra historia. A veces queremos ser capitalistas, otras socialistas, otras humanistas; a veces, más creyentes, otras más emprendedores, otras liberales. A veces, somos patriarcales; a veces, matriarcales.
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En los últimos 50 años pasamos del liberalismo de Alessandri a la “revolución en libertad” cooperativista de la DC; luego, a la “revolución de empanadas y vino tinto” para alcanzar el socialismo y la dictadura del proletariado; después, al liberalismo, a la socialdemocracia y al Estado de Bienestar. ¿De qué se trata de todo esto? 
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Leer aquí: www.temas.cl

La Chine n’a pas de tradition impérialiste, l’Allemagne n’en avait pas non plus...


Chine-États-Unis : Vers la 3e Guerre mondiale ?




Lire ici: www.ndf.fr

Economic Freedom of the World 2012 Annual Report



Complete Publication - 2012 Annual Report
Economic Freedom of the World: 2012 Annual Report 
Complete Publication [11.4 MB]
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The report is also available as several smaller documents:
Executive Summary
Chapter 1
Chapter 1: [1.39 MB]
Chapter 1: Economic Freedom of the World in 2010
Chapter 2
Chapter 2: [1.18 MB]
Country Data Tables
Chapter 3
Chapter 3: [3.51 MB]
Institutions and Economic, Political, and Civil Liberty in Latin America
Alice M. Crisp and James Gwartney
Chapter 4
Chapter 4: [762 KB]
Banking Crises and Economic Freedom
by Scott L. Baier, Matthew Clance, and Gerald P. Dwyer
Chapter 5
Chapter 5: [4.77 MB]
Does Aid Buy (Economic) Freedom?
Axel Dreher and Kai Gehring
Chapter 6
Chapter 6: [550 KB]
How Institutions of Liberty Promote Entrepreneurship and Growth
Christian Bjørnskov and Nicolai J. Foss
Appendix
Appendix: [420 KB]
Explanatory Notes and Data Sources

2012 Dataset

2008 dataset2012 dataset [Excel 8.8 MB]

News Releases and Media Information

International News Release
Canadian News Release
This PowerPoint presentation was prepared for the release of the Economic Freedom of the World: 2011 Annual Report on Sept. 20, 2011

Video: 45 minutos con Cristina Kirchner en Harvard...



El video completo de Cristina en Harvard



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La mandataria disertó el jueves por la noche en la universidad de Harvard, en Estados Unidos, donde por segundo día consecutivo se sometió a preguntas de estudiantes. El video que acompaña este texto contiene la charla completa. (DyN-Télam)